.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استان گلستان و مدیریت مبتنی بر نخبگان بومی؛ بایدها و نبایدها
دکتر عبدالرضا بای

شمال نیوز: مطلبی که خواهید خواند یادداشتی است از دکتر عبدالرضا بای عضو هیئت علمی دانشگاه که همزمان با آغاز فعالیت رسمی دکتر صادقلو به عنوان استاندار گلستان نگاشته شده است.

دکتر عبدالرضا بای، عضو هیئت علمی دانشگاه: در شرایط بعد از جنگ تحمیلی گفتمان توسعه اقتصادی با محوریت تکنوکرات‎ها ظهور پیدا کرد که مهم‌ترین دغدغه آن توسعه اقتصادی بود این خرده گفتمان اولویت را به توسعه اقتصادی داده بود و سپس پس از آن شاهد ظهور گفتمان توسعه سیاسی در کشور بودیم که بر اساس این گفتمان، توسعه سیاسی مقدمه توسعه اقتصادی است، سپس شاهد ظهور خرده گفتمان آرمان‎گرایی عدالت‎محور بودیم که بر مفاهیمی چون عدالت، توزیع عادلانه ثروت و رفتار تهاجمی علیه غرب و به چالش کشیدن نظام سلطه بود؛ هر یک از این خرده گفتمان‎ها با عناصر و مفاهیمی ظهور و پس از مدتی افول کردند.

در شرایط کنونی شاهد ظهور «گفتمان اعتدال» در کشور هستیم که به مثابه «راه سوم» بین اصول‎گرایی و اصلاح‎طلبی است، یکی از مولفه‎های مهم این گفتمان بهره‎گیری از نخبگان بومی و محلی است که در شرایط کنونی این مهم در استان گلستان با روی کار آمدن یک استاندار بومی بعد از سه استاندار غیربومی محقق شده است البته این به معنای نفی نخبگان غیربومی و یا ناکارآمد جلوه دادن آنان نیست چه بسا بوده‎اند نخبگان غیربومی که با عزم راسخ برای پیشرفت استان گام برداشته‎اند.

حال در شرایط کنونی مهم‌ترین مسئله نقش‎آفرینی و فعال‎سازی و به نوعی به حرکت درآمدن چرخ‎های توسعه استان با تعامل، ظرفیت‎سازی و بهره‎گیری از تمامی ظرفیت‎ها است، یکی از مهمترین شاخص‎های حرکت به سمت توسعه رسیدن به فهم مشترک از سوی تمامی بازیگران موجود در صفحه شطرنج سیاسی استان است به نظر می‎رسد نقطه مرکزی و پاشنه آشیل به حرکت درآمدن توسعه استان گلستان اجماع تمامی بازیگران حول منافع استان است که این موضوع در دقیقه 90 در انتخاب استاندار محقق شد و واگرایی بازیگران بنا به معرفی یک نیروی غیربومی تبدیل به همگرایی شد.

در صورتی که بازیگران عرصه سیاسی و اجتماعی استان ذهنیت‎های واگرایانه خود را به سوی همگرایی سوق دهند این مهم محقق خواهد شد، بی‎شک عبور از منافع قومی، گروهی، حزبی و سیاسی و به عبارتی با عبور از منافع خرد به سوی منافع کلان می‎تواند چشم‎انداز توسعه استان را مطلوب‎تر تصور کرد.

استان گلستان تا رسیدن به وضعیت مطلوب راهی بس دراز دارد ظرفیت‎های بالقوه گلستان در طاق نسیان باقی مانده است و مشخص نیست کی و تا کجا منتظر بالفعل شدن آن باید باشیم، گلستان استانی است که شرایط کشت 70 محصول را دارد و در زمینه توانمندی‎ها رتبه دهم کشور را دارد این در حالی است که نرخ بیکاری آن بین 24 تا 34 و در برخی مناطق تا 50 درصد است و در زمینه بیکاری و توسعه در بین 31 استان کشور در رتبه 28 کشور قرار دارد حال در چنین شرایطی ضرورت شتاب گرفتن توسعه بیشتر هویدا می‎شود تا بخشی از چالش‎های استان در کوتاه‎مدت و میان‎مدت حل شود.

با توجه به بحث فوق مهم‌ترین ماموریت‎ها و پیامدهای برآمده از مدیریت نخبگان بومی به صورت زیر قابل طرح است:

توزیع عادلانه فرصت‎ها در بستر کثرت‎گرایانه قومی

استان گلستان یکی از استان‎هایی است که از کثرت‎گرایی قومی و مذهبی برخوردار است و گروه‎های قومی و جمعیتی مختلف در تعامل با یکدیگر به زیست اجتماعی خود ادامه می‎دهند، به واقع تکثر قومی به مثابه فرصت برای استان است چرا که همگرایی موجود در استان در بین اقوام مثال‎زدنی و بی‎بدیل می‎باشد و این موضوع مورد توجه نهادهایی چون یونسکو نیز قرار گرفته است.

از سوی دیگر وفاداری ملی و حمایت از نظام سیاسی نیز با توجه به مشارکت سیاسی مردم در امر انتخابات در سطح بسیار مطلوبی است حال با توجه به این ساختار بهره‎مندی از نخبگان تمامی اقوام و دخالت دادن آنان در فرایند تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری می‎تواند پویایی اجتماعی را افزایش دهد و سرمایه اجتماعی را در جامعه ارتقاء بخشد که یکی از شاخص‎های مهم این سرمایه اعتماد به نظام سیاسی و حمایت از آن است.

مدیریت انتظارات و مطالبات حوزه عمومی

یکی از پیامدهای مدیریت بومی چه در سطح  کلان (استانی) و چه در سطح خرد (شهرستانی) افزایش مطالبات و توقعات شهروندان از نخبگان بومی است به واقع روابط موجود در بین سیاستگذاران و مردم از نوع یک ساخت اجتماعی سنتی است که در چنین شرایطی شاهد افزایش توقعات و مطالبات شهروندان از مدیران و مسئولان بومی و محلی هستیم این موضوع باید به گونه‎ای مدیریت شود که منجر به سرخوردگی جامعه نشود و به نشاط اجتماعی آسیب نزند.

یکی از موضوعاتی که می‎تواند فرایند تصمیم‎گیری از سوی بازیگران عرصه سیاسی استان را با چالش روبرو سازد سیاست‎زدگی در امر تصمیم‎سازی است بی‎شک ضروری است از تمامی ظرفیت‎ها و نخبگانی که در چارچوب نظام سیاسی گام بر می‎دارند استفاده کرد و از حاشیه‎سازی‎های بی‎اساس جلوگیری کرد این امر محقق نمی‎شود مگر با رسیدن به فهم مشترک حول توسعه و رشد استان، در برخی موارد شاهد سیاست‎زدگی نهادهای آموزشی هستیم که این موضوع می‎تواند پیامدهای نامطلوبی بر امر تعامل و همگرایی بگذارد. در این زمینه گزینش مدیران قابل تامل است که در قالب پروژه‎های خاص بر مسند مدیریت می نشینند و فاقد کارایی لازم و تخصص کافی هستند.

توسعه در سایه همگرایی و تعامل نخبگان فکری و اجرایی

در دو سطح مختلف شاهد حضور دو دسته از نخبگان اجرایی و فکری در استان هستیم در سطح اول نخبگان فکری قرار دارند که به عنوان موتور محرکه نرم‎افزاری استان محسوب می‎شود این گروه در حوزه‎های مختلف اعم از علوم پزشکی، علوم انسانی و فنی مشغول به فعالیت هستند که در این راستا ضروری است ایده‎سازی و ایده‎پردازی از سوی این نخبگان در راستای توسعه استان صورت گیرد این مهم محقق نمی‎شود مگر با درگیر کردن و به کار گرفتن این گروه‎ها در قالب کانون‎های تفکر در راستای سیاستگذاری دانش‎بنیان و دانش محور، در سطح دوم سه بازیگر مهم قابل شناسایی است که شامل استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و مجمع نمایندگان استان است.

بی‎شک همگرایی و تعامل منطقی این سه بازیگر با یکدیگر مهم‌ترین عامل موفقیت و رسیدن به رشد و توسعه استان است تعامل و همگرایی و در عین حال حمایت از یکدیگر نقش به سزایی در حرکت چرخ‎های توسعه استان خواهد داشت به عبارتی تعامل منجر به تولید انرژی مثبت در راستای توسعه استان خواهد شد و تقابل منجر به از بین رفتن انرژی نخبگان اجرایی خواهد شد، البته باید به این نکته نیز اشاره شود که مردم با بینش و نگرش عمیق خود رفتار بازیگران اجرایی را رصد کرده و در زمان خود درباره آنان به قضاوت می‎نشینند و این قضاوت در انتخابات مجدد دولت و یا نمایندگان هویدا می‎شود.

توسعه متوازن در سایه نیازسنجی

توسعه متوازن و چند بعدی منجر به از بین رفتن بسیاری از بحران‎ها خواهد شد و این مهم محقق نخواهد شد مگر به واسطه آمایش سرزمین و نیازسنجی‎های بومی و محلی، بی‎شک استان گلستان در تولید برخی محصولات دارای مزیت نسبی است که در این راستا ضروری است تا با نیازسنجی دستور کار رشد و توسعه استان در زمینه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی مشخص شود تا جهت‎گیری‎ها در همان راستا طراحی و مهندسی شود.

بخشی‎نگری و عدم تعامل و همکاری نهادهای مختلف در این زمینه می‎تواند منجر به توسعه نامتوازن و ظهور بحران‎ها و چالش‎های مختلف در استان شود. به واقع راهبرد توسعه صادرات درون‎مرزی و برون‎مرزی و استقرار صنایع مادر در حاشیه شمالی استان با توجه به مسائل زیست محیطی، می‎تواند بخشی از چالش‎های استان از جمله بیکاری را حل کند.

نقش رسانه استانی در فرایند توسعه استان

رسانه نقش مهمی در تعیین دستور کارهای توسعه استان دارد لازمه تحقق این موضوع منوط به پژوهش‎محوری و دانش‎محور شدن برنامه‎سازی‎های شبکه استانی است نخبگان فکری حلقه مفقوده رسانه استانی است که تقریبا هیچ سهمی در این شبکه استانی ندارند و این موضوع منجر به روزمرگی رسانه استانی شده است و عملا نقش آن در چشم‎انداز توسعه استان پنهان مانده است ضروری است که رسانه استانی به مثابه «قدرت پس گفتمان» در راستای اجرایی کردن برنامه‎ها و طرح‎های دولت گام اساسی بردارد و با ورود به برنامه‎سازی با رویکرد نرم‎افزاری فرصت‎های بالقوه استان را شناسایی کرده و چشم‎انداز توسعه استان و سهم بازیگران را گوشزد کند بی‎شک نقش رسانه در جهت‎دهی به بایدها و نبایدهای توسعه و رشد استان غیرقابل انکار است و باید در چارچوب نظام سیاسی و به دور از سیاست‎زدگی و بازی‎های سیاسی ماموریت خود را در چارچوب حاکمیت ایفا کند.

دوران آزمون و خطا به سرآمده است برخی از پروژه‎های استان گلستان بدون توجه به نیازسنجی استان تعریف شده است که در آینده نزدیک این پروژه‎ها به بهره‎برداری نخواهد رسید بنابراین ضروری است که منابع مالی استان به گونه‎ای تعریف شود تا زمینه‎ساز توسعه و رشد استان شود ضروری است در این راستا سلامت اداری و مبارزه با رانت‎خواری به صورت جد همچون گذشته در دستور کار قرار گیرد تا فرایندهای سالم اجرایی و اداری زمینه‎ساز عبور از منافع فردی به منافع جمعی را فراهم سازد.

از سوی دیگر مدیرانی که از کارآمدی برخوردار نبوده‎اند مجددا سکاندار مدیریت‎های اجرایی نشوند تا به جای فرصت‎سازی، انرژی و منابع استان و نظام سیاسی را به مسیر نامطلوب سوق دهند.

نخبگان بومی و آگاهی به چالش‎ها و فرصت

یکی از پیامدهای مثبت روی کارآمدن نخبگان بومی آگاهی آنان به فرصت‎ها و چالش های محیطی موجود در اطراف خود است که این موضوع می‎تواند در فرایند سیاستگذاری نقش اساسی ایفا کند مدیران و نخبگان بومی متعهد و متخصص که از کارآمدی برخوردار باشند بی‎شک برای استان فرصت‎ساز خواهند بود و می‎توانند موتور محرکه توسعه استان تلقی شوند و در صورتی که شاخص‎های فوق در کار نباشد و فقط به واسطه گرایش‎ها و علایق سیاسی گزینش مدیران انتخاب شود بی‎شک فرصت‎سازی تبدیل به فرصت‎سوزی خواهد شد از این روی نخبگان بومی کارآمد می‎توانند نقش مهمی در فرایند توسعه استان داشته باشند و این موضوع درباره همه نخبگان کشور صادق است که می‎توانند با درایت نقش خود را در محیط جغرافیایی که متعلق به آن هستند ایفا کنند.

فعال‎سازی نخبگان خاموش و پویایی اجتماعی

یکی از ماموریت‎های استاندار بومی فعال‎سازی و به میدان آوردن تمامی نخبگان فکری است که در استان مشغول به فعالیت هستند بخشی از نخبگان فکری استان در سیاستگذاری و نقش‎آفرینی در امر توسعه اساسا نقشی ندارند حال در شرایط کنونی باید با طراحی و مهندسی کانون‎های تفکر در سطوح و لایه‎های  مختلف زمینه را برای ایده‎سازی در استان فراهم کرد. از سوی دیگر در کنار نیروهای محلی باید از نیروهای ملی نیز برای هدایت منابع لازم و سرمایه‎گذاری استفاده کرد تا با ظرفیت‎سازی که از سوی نیروهای محلی و ملی انجام می‎شود چهره استان در آینده در عرصه توسعه اقتصادی متفاوت شود. از سوی بهره‎گیری از نخبگان بومی منجر به پویایی اجتماعی می‎شود و به نوعی نشاط اجتماعی را به ارمغان می‎آورد، حوزه عمومی و مردم به واسطه پیوندهای روانی و عاطفی به نخبگان بومی خود نسبت به آنان دارای نوعی علقه‎های درونی هستند که این موضوع منجر به تحرک اجتماعی و پویایی در بستر جامعه می‎شود بنابراین بهره‎گیری از نخبگان محلی به شدت سرمایه اجتماعی را بازتولید کرده و میزان اعتماد مردم به حاکمیت را افزایش می‎دهد. نخبگان بومی و محلی می‎توانند نقش موج‎هایی را ایفا نمایند که روح جدیدی را به کالبد جامعه می‎دمند و زمینه‎ساز پویایی و نشاط اجتماعی می‎شوند.

سخن پایانی

سال پیش‎رو سال حماسه سیاسی و اقتصادی است سالی که از سوی مقام معظم رهبری هوشمندانه برای افزایش ضریب امنیت ملی جمهوری اسلامی نامگذاری شد این ایده و دکترین از دوبال سیاسی و اقتصادی تشکیل شده است که بال سیاسی آن با انتخابات ریاست جمهوری و حضور فعالانه مردم در فرایند مشارکت سیاسی محقق شد و بال اقتصادی آن باید با فرصت‎سازی‎های اقتصادی و رویکرد توسعه درون‎زا محقق شود بی‎شک رسیدن به فهم مشترک از سوی بازیگران سیاسی و اقتصادی و بسترسازی تمامی نهادهای نقش‎آفرین باید توسعه اقتصادی در استان محقق شود.

در شرایط کنونی عملیاتی شدن توسعه و رشد اقتصادی در کنار حماسه‎سازی سیاسی مردم که سرمایه اجتماعی و اعتماد به نظام سیاسی را افزایش داد مهم‌ترین اولویت بازیگران و مدیران اجرایی استان است، باشد که با حضور استاندار بومی و تعامل همه تصمیم‎سازان و سیاستگذاران چشم انداز مثبتی فراروی استان باشد و اشتغال، کارآفرینی و رونق اقتصادی در گلستان ایران محقق شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.134 seconds.